۱۳۸۹ دی ۱, چهارشنبه

شب یلدا فرخنده باد

در حالیکه جمهوری اسلامی همچنان سرگرم عزاداری ١٤٠٠ ساله خویش است - گل پاشی به یکدیگر، زنجیر زنی، قمه زنی، کشتار و آزار حیوانات ، خیمه سوزی و دیگر حرکت های خشونت آمیز و مسخره - مردم ایران شب یلدا را جشن میگیرند.
نگاهی به پيشينه و جايگاه يلدا در فرهنگ ايران
جشن « یلدا » یا جشن « شب چله » در آخرین شب پاییز ( ٣٠ آذر ماه برابر با ٢١ دسامبر ) که بلندترین شب سال نیز هست ، در خاستگاه اصلی خود « ایران » با شور و شوق فراوان برپا می شود . این جشن ریشه در آیین کهن « مهر » دارد که دیرزمانی در ایران و سپس در بسیاری از کشورهای آسیا و اروپا گرامی داشته می شد. شادمانی ، گردهمایی خانوادگی و خوردن میوه هایی همچون هندوانه و انار و خشکبار از آیین های ویژه جشن یلدا است.
آداب و رسوم شب یلدا : جشن یلدا نیز همانند دیگر جشن های ایرانی یک جشن خانوادگی است . در این جشن اکثر خانواده های ایرانی با هر دین و مذهب ، در پرتو نور ( آتش يا شمع يا نور چراغ ) به شادى مى پردازند و سفره ای گسترده می کنند و خوراکی های ویژه ای را بر آن می نهند. این خوراکی ها را در بیشتر نواحی « شب چَره » می نامند و معمولا شامل هفت نوع میوه و آجیل هفت مغز می باشد...

شور و شوق مردم برای خرید خوراکی های ویژه شب یلدا را از چند روز زودتر به ویژه از در روزهای ٢٩ و ٣٠آذرماه ( ٢١ و ٢٠دسامبر ) ، در بازارها و فروشگاه های ميوه و آجيل می توان ديد. معمولا اين خريدها تا پاسی از شب نیز ادامه دارد و در آخرين لحظه ها نيز کسانی را می بينيم که از سر کار برگشته و میوه های شب یلدا را خریداری نموده و به خانه می برند.
در بین میوه های شب یلدا ، هندوانه اهمیت بیشتری دارد و اگر وضعیت اقتصادی خانواده ها اجازه دهد حتما آن را برای این شب تهیه خواهند کرد زیرا بسیاری باور دارند که اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورند در سراسر چله بزرگ و کوچک یعنی در سراسر زمستان سرما بر آن ها چیره نخواهد شد و بیمار نمی شوند. پژوهشگران بر این باورند که خوردن هندوانه و انار در این شب معنایی رمزگونه در خود نهفته دارد و هندوانه و انار سرخ و گرد نمادی از گرمای مهر در شب سرد زمستان هستند.
معمولا برای شب یلدا شام ویژه ای تهیه نمی شود و تهيه شام بستگی به وضع اقتصادی و نوع تغذيه خانواده دارد. در بیشتر خانواه ها در شب يلدا، پس از خوردن شام، برای " شب نشينی" یا " شب زنده داری " به خانه خويشاوند بزرگتر می روند.
نفوذ آداب و رسوم اسلامی (کشتار حیوانات) در جشن ها و آیین های ایرانی!
بعد از گوسفند کشی بمناسبت عزاداری و جشن های اسلامی، چشممان به ماهی کشی در جشن ها و آیین های ایرانی روشن!!!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر