۱۳۹۰ مهر ۳, یکشنبه

صلح سبز بین الملل ٤٠ ساله شد

در ١٥ سپتامبر ١٩٧١ گروه کوچکی از داوطلبان و روزنامه نگاران با یک قایق کوچک ماهیگیری به سمت جزیره آمچیتکا "Amchitka" در آلاسکا حرکت کردند. هدف آنها، افشا و اعتراض به آزمایشات زیرزمینی هسته ای که دولت ایالات متحده در این جزیره انجام میداد، بود.
اکنون ٤٠ سال از آن روز میگذرد و صلح سبز همچنان در راه افشای جنایتکاران زیست محیطی مبارزه میکند. از جمله اهداف اصلی اين سازمان فاش كردن و برملا ساختن جرايم عليه محيط زيست، معرفی كردن مرتكبان اينگونه جرايم به جامعه بين‌المللی و پيدا كردن راه حلهای مناسب برای اينگونه جرايم است.

در حال حاضر، صلح سبز در بیش از ٤٠ کشور در سراسر جهان دفتر دارد. صلح سبز وابسته به هیچ نهاد دولتی نبوده و کمک مالی از هیچ دولت، شرکت یا حزب سیاسی‌ای را نمی‌پذیرد. هزینه‌های این سازمان بین‌المللی توسط ۲,۸ میلیون حامی مستقل آن تأمین می‌شود.
صلح سبز سازمانی مستقل مبارزاتی جهانی است که برای تغییر نگرش و رفتار، حمایت و حفاظت از محیط زیست و برای ترویج صلح عمل میکند.
بعنوان شتاب دهنده انقلاب انرژی برای رسیدگی و پرداختن به بزرگترین تهدید کره خاکی ما: گرمایش زمین
با دفاع از اقیانوس ها و جلوگیری از صید بیرویه ماهیان و ایجاد یک شبکه جهانی از ذخایر دریایی
حفاظت از جنگل های دیرینه جهان، حیوانات، گیاهان و مردمی است که زندگی شان به آنها بستگی دارد
از راه تلاش برای خلع سلاح و صلح با پرداختن به علل جنگ و درخواست از بین بردن تمامی سلاح های هسته ای
با تلاش برای ایجاد یک آینده آزاد از سم و جایگزین های ایمن تر بجای مواد شیمیایی خطرناکی که امروزه در ساخت محصولات بکار میرود
از طریق مبارزه برای ایجاد کشاورزی پایدار با رد مهندسی ژنتیکی ارگانیسم ها، حفاظت از تنوع زیستی و تشویق کشاورزی با مسئولیت اجتماعی
در افسانه های سرخپوستان آمریکای شمالی آمده:
«روزی خواهد آمد که ماهیان در رودخانه‌ها بميرند، پرندگان از آسمان به زمين بيافتند، آبها تيره و درختان خشک شوند...
روزی که زمين بيمارشود، انسانهايی از سراسر جهان بيدار می‌شوند و قبيله‌ای ازمردمانِ سراسر زمين، همچون رنگهای رنگین کمان، گردهم می‌آیند. آنان برای شفا بخشيدن به «زمين»، دست به کار خواهند شد. در آن روزگار، آنها را به نام «جنگجويان رنگين کمان» می شناسند.»
صلح سبز پرچمدار کشتی هایش را با الهام از این افسانه، جنگجوی رنگین کمان نامیده.
در اوایل ١٩٨٥ جنگجوی رنگین کمان در بهترین وضعیت خود بود، تازه رنگ شده بود، صاحب رادیو و رادار جدید شده بود و بر روی موتور آن تعمیرات اساسی انجام شده بود. کشتی در بندر اوکلند نیوزیلند لنگر انداخته بود و برای مبارزه ای بزرگ علیه آزمایشات هسته ای فرانسه آماده بازدید از جزایر مرجانی «موروروآ» Moruroa میشد.
درست دقايقی پيش از نيمه شب ۱۰ جولای ۱۹۸۵، سرنشينان جنگجوی رنگین‌کمان که در بندر اوکلند لنگر انداخته بود، با صدای انفجاری از خواب پريدند. هردوازده نفر سعی کردند خودرا با قايق نجات دهند. تنها عکاس هلندی پرتغالی‌الاصل گروه در کشتی ماند تا نگاتیو ها و دوربین هایش را جمع آوری کند. اما به فاصله کوتاهی پس از انفجار، کشتی برای بار دوم نيز لرزيد. و با انفجار دوم، جنگجوی رنگین کمان به همراه «فرناندو پريرا» به اعماق آب فرو رفت.
این نمونه ای بود از پاسخ یک دولت به اعتراضات مسالمت آمیز، با نیروی مرگبار. اما در نهایت این اعتراض صلح آمیز غالب شد.

در دوم اكتبر ١٩٨٥، دولت فرانسه در دادگاه بين‌المللی واقع در ژنو، به پرداخت بيش از ٨ ميليون دلار بخاطر خسارات وارده به سازمان صلح سبز در اثر انهدام كشتی، محكوم گرديد.افشای این موضوع یک رسوایی بزرگ بین‌المللی را برای فرانسه به بار آورد و به استعفای وزیر دفاع و عزل رئیس سرویس‌های اطلاعاتی آن کشور منجر شد.
محل استراحتگاه نهایی جنگجوی رنگین کمان، در خلیج ماتائوری، در میان صخره های مرجانی است که تبدیل شده به محلی تفریحی برای غواصان و جلب زندگی دریایی.
«ممکن است بتوانيد يک کشتی را زير آب بفرستيد، اما يک رنگين‌کمان را نمی‌توانيد غرق کنيد.»

کشتی «جنگجوی رنگين کمان» تا آن روز، رهبری اعتراضاتی را در سراسر جهان عليه شکار نهنگ‌ها و آزمايش‌های هسته‌ای به عهده داشت.
درچهارمين سالگرد انفجار، صلح سبز جنگجوی رنگین کمان دوم را به آب انداخت.
او را بمباران کردند، توقیفش کردند، با کشتی های دولتی به آن کوبیدند، پلیس به آن یورش برد...و میلیونها نفر در سراسر جهان او را دوست میداشتند.
او نظام حقوقی را به چالش کشیده و پیروز شد، او با جنایات زیست محیطی مقابله کرد، به نقل مکان مردم جزیره جنوبی اقیانوس آرام که توسط اشعه رادیواکتیو آلوده شده بود کمک کرد، در امداد رسانی به قربانیان سونامی ٢٠٠٤ در آسیای جنوب شرقی سهم بزرگی داشت وعلیه صید نهنگ، جنگ، گرم شدن زمین، و دیگر جنایت های زیست محیطی بر روی تمامی اقیانوس های جهان، سفرها کرد...
و سرانجام پس از ٥٢ سال دریانوردی ( ٢١ سال در خدمت صلح سبز) در ١٦ آگوست ٢٠١١ بازنشسته شد و صلح سبز آن را که نماد مبارزاتش بود، به یک موسسۀ امدادرسانی غیردولتی بنگلادشی به نام "دوستی" اهدا کرد تا از آن بعنوان یک بیمارستان شناور استفاده شود و نام "Rongdhonu" را گرفت که بزبان بنگلادشی میشود رنگین کمان.
به صلح سبز برای ساختن کشتی جنگجوی رنگین کمان ٣ کمک کنید!
با رفتن به این صفحه شما هم میتوانید با خرید یک قلم از لوازم نیازمند برای ساختن کشتی جنگجوی رنگین کمان ٣، سهمی در ساختن آن داشته باشید. شما با خرید حتی یک قطعه ی کوچک ٥ یا ١٠ یورویی میتوانید به تکمیل شدن این کشتی کمک کنید و نام خود را بر روی دیوار متعهدان محیط زیست ثبت کنید! کافیست بهایی که میتوانید پرداخت کنید را وارد کنید، لیست اقلامی که هنوز خریداری نشده اند، ظاهر میشود.
جنگجوی رنگین کمان ٣ اولین کشتی خود ساخته ی صلح سبز خواهد شد که با استفاده از مواد سازگار با محیط زیست و باد به عنوان نیروی محرکه اصلی ساخته خواهد شد تا الگویی باشد برای صنعت کشتی سازی.
زمانی که آخرین درخت قطع شد، آخرین رودخانه مسموم، و آخرین ماهی مرد، آنگاه خواهیم دانست که پول را نمی‌توان خورد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر