۱۳۹۰ شهریور ۱۳, یکشنبه

صلح جهانی سبز: پوما، نایک و آدیداس آماده برای سم زدایی!

کمتر دو ماه پیش صلح سبز "Greenpeace" کمپینی را آغاز کرد برای مبارزه در جهت سم زدایی آبهایی که در کشور چین توسط کارخانه های کمپانی های بزرگ تولید کننده کفش و لباس ورزشی (آدیداس، نایک و پوما) آلوده میشوند.
این بدنبال تحقیقاتی بود که چندی قبل صلح سبز بر روی آبهای آلوده ناشی از تخلیه زباله های سمی توسط کارخانه های تولید و رنگ پوشاک در چین انجام داده بود.

آب تمیز و سالم نه تنها یکی از حقوق اساسی و بنیادی بشر است بلکه یکی از منابع ضروری انسانهاست که مورد بیشترین تهدیدها قرار گرفته.
گذشته از زیستگاه های بسیار مهم برای حیات وحش، آبراه ها مانند رودخانه ها و دریاچه ها، ارائه دهنده منابع حیاتی است. بسیاری از مردم از این آب برای نوشیدن، کشاورزی، و برای غذاهایی مانند ماهی و صدف استفاده میکنند.
با این وجود این منابع حیاتی آب اغلب مورد سوءاستفاده کارخانه داران قرار گرفته و گویا فاضلاب های خصوصی این مراکز صنعتی هستند!

حدود ٧٠ درصد از رودخانه ها، دریاچه ها و مخازن آب در چین ها ، تحت تاثیر آلودگی قرار دارند. در تحقیقات اخیر صلح سبز "Greenpeace" ارتباطی زیادی میان تعدادی از مارک های معروف لباس ورزشی از جمله آدیداس "adidas" و نایک "Nike " و پوما "Puma" و دیگر کارخانه های نساجی در چین که مواد شیمیایی خطرناک حاصل از تولید و رنگ پوشاک را داخل رودخانه ها و دریاها رها میسازند، آشکار شده.این کار در نهایت امر باعث آلوده شدن آبهای سراسر جهان میشود.
هزاران هزار نفر در سراسر جهان به این کمپین پیوستند و اعتراضات خود را از طریق رسانه های اجتماعی، امضای پتیشن، ساختن ویدئو و آرم های مختلف، به گوش این سه شرکت بزرگ تولید کننده لوازم ورزشی رساندند.
ظرف کمتر از دو هفته از شروع این مبارزات، کمپانی پوما "Puma" سومین تولید کننده بزرگ کالاهای ورزشی اعلام کرد، آماده است تا تمام سموم شیمیایی منتشر شده از چرخه ی تولید محصولاتش را تا پایان سال ٢٠٢٠ میلادی از بین ببرد و به صفر برساند.
دو هفته بعد بدنبال پوما "Puma"، نایک "Nike" بزرگترین نام تجاری ورزشی نیز به دعوت صلح جهانی سبز "Greenpeace" که هدف آن به چالش کشیدن مارک های معروف ورزشی در راه سم زدایی ناشی از تولیدات شان بود، پاسخ مثبت داد و در بیانیه های عمومی خود یک قدم پیشتر گذاشت و رسمن اعلام کرد که این تغییر و دگرگونی ها را نه تنها در چین بلکه در تمامی زنجیره های تولید کننده محصولاتش در سراسر جهان به اجرا در خواهد آورد و تضمین داد که تا سال ٢٠٢٠ کارخانه هایش هیچ گونه مواد سمی وارد محیط زیست نخواهند کرد.
و... چند روز پیش آدیداس "adidas" نیز برای اینکه از رقبای خود عقب نماند، به دو شرکت پوما "Puma" و نایک "Nike" پیوست.
دربخشی از بیانیه آدیداس "adidas" آمده:"از جولای ٢٠١١، صلح سبز بین الملل کمپینی براه انداخت جهت دگرگونی در صنعت ما. آنها خواستار تخلیه مواد شیمیایی خطرناک بمیزان صفر از تمامی زنجیره عرضه جهانی شدند،از مزارع پنبه گرفته تا کارخانه های تولید پوشاک و رنگ پارچه. تنها در کشور چین حدود ٥٠,٠٠٠ کارخانه تولید پارچه و لباس و صدها عرضه کننده مواد شیمیایی وجود دارد. در این زمینه، گروه آدیداس اقدام به خرید پارچه از ١٠ کارخانه نساجی و کارخانه رنگرزی در چین نموده. این تامین کنندگان مواد، برخی از دقیقترین خطوط استاندارد در صنعت را دنبال میکنند."

سه علامت های تجاری برتر جهان ورزشی - نایک ، آدیداس و پوما - در حال حاضر متعهد به از بین بردن و تخلیه مواد شیمیایی خطرناک در سراسر زنجیره تامین خود در سراسر چرخه عمر محصولات خود تا سال ٢٠٢٠ شده اند.
برای خواندن بیانیه ها بر روی نام شرکت ها بزنید.

ولی این پایان مبارزه نیست و هنوز راه درازی در پیش است...
در این رابطه بخوانید: آنها آبهای کره خاکی مان را مسموم و آلوده میکنند


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر