۱۳۹۲ اسفند ۲, جمعه

حکم اعدام به اتهام توهین به پیامبر اسلام

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران: "قوۀ قضاییۀ ایران باید حکم اعدام روح‌الله توانا را به جرم “سب النبی” به دلیل برخوردار نبودن از روند دادرسی و محاکمۀ عادلانه لغو کند و به روند رو به افزایش صدور و اجرای حکم اعدام برای جرائم گوناگون پایان دهد."
روح‌الله توانا، ۳۴ ساله، در مهر ماه ۱۳۹۰ توسط نیروهای ادارۀ اطلاعات شهر مشهد در منزلش دستگیر شد. بر اساس حکم دادگاه که مورد مطالعۀ کمپین قرار گرفته، ماموران وزارت اطلاعات یک نوار ویدیویی آقای توانا را که روی کامپیوتر شخصی وی بوده است ضبط کرده اند که در آن وی در حالیکه تحت تاثیر مشروبات الکلی بوده، ادعا می شود جمله ای گفته است که قاضی آن را توهین به پیامبر اسلام (“سب النبی”) تفسیر کرده است، که در قوانین ایران جرم محسوب می شود. اما همین قانون صراحتا اعلام می دارد که اگر متهم در حال مستی مرتکب جرم “سب النبی” شود، مجازات وی اعدام نیست.

هادی قائمی مدیر کمپین گفت: “شگفت انگیز است که در قرن بیست و یکم، قوۀ قضاییۀ ایران می خواهد مردی را برای گفتن یک عبارت غیر عمدی در فیلمی که خودش ضبط کرده و به صورت خصوصی نگهداری کرده به دار بیاویزد.” وی افزود: “اصرار قوه قضاییه برای صدور احکام اعدام تنها این شائبه را ایجاد می کند که این احکام سیاسی و برای مقابله با موج بین المللی اعتراض در خصوص روند فزآیندۀ اعدام ها در ایران است.”

پس از روی کار آمدن حسن روحانی به ریاست جمهوری، تعداد اعدام ها در کشور افزایش چشمگیری داشته است. تنها در ۳۰ بهمن، ۱۲ اعدام در شهرهای کرمان، قزوین، رشت، شیراز، رودبار وصومعه سرا انجام شده است. برخی از این اعدام ها در ملاء عام انجام شده است.


مادر روح الله توانا، فخری جمالی به کمپین گفت: “ما از همۀ مسولان درخواست عفو و بخشودگی کردیم.  بچه‌ام توبه کرده است. پسرم داخل زندان نامه ای نوشت و اظهار پشیمانی کرد، اما هیچ اتفاقی نیفتاده است. دست ما هیچ جا بند نیست. مفت مفت او را دارند اعدام می کنند.”

مادر روح الله توانا همچنین به کمپین گفت که خانوادۀ آنها یک نامه از پزشک قانونی دارند که تصریح می کند که فرزندش دچار اختلال شخصیت از نوع «ب» است و باید درمان شود.

روح الله توانا پس از دستگیری سه ماه و نیم در سلول انفرادی اداره اطلاعات شهر مشهد به سر می برد. او از اینکه ناسزا گفته است اظهار ندامت و پشیمانی کرده است. هم اکنون خانواده او هفته یک بار ملاقات کابینی و هر ۴۵ روز یک بار ملاقات حضوری دارند.


هادی قائمی گفت: “این یک بی حرمتی به کرامت انسانی است که برای یک فیلم که روح الله توانا در خانه اش ضبط کرده است و هیچکس حتی آن را تا زمانی که نیروهای وزارت اطلاعات به خانۀ او حمله کردند و منزل او را مورد تجسس قرار دادند ندیده بود، برای این فرد حکم اعدام صادر شود. اینکه این حکم در دادگاه تجدید نظر تنفیذ شده و در دیوان عالی کشور نیز تایید شده، نگرانی های جدی در مورد استقلال قوۀ قضاییۀ ایران و عدم وجود روند دادرسی عادلانه را افزایش میدهد.”
با این حساب باید نیم بیشتر مردم روی کره زمین را اعدام کنند!!!
طبق معمول سکوت کنید!
به زودی نوبت شما هم خواهد رسید!!!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر