۱۴۰۲ خرداد ۲۰, شنبه

دکتر فیروز نادری، دانشمند برجسته ناسا درگذشت

دکتر فیروز نادری، دانشمند ایرانی مرکز ادارهٔ کل ملی هوانوردی و فضا (ناسا) در سن ۷۷ سالگی در پی یک سانحه و جراحت شدید نخاع درگذشت. ناسا پیشتر به افتخار این دانشمند سیارکی را به اسم او نام‌گذاری کرده بود.
معروفیت دکتر نادری بیشتر به‌خاطر ۲ کاوشگر مریخ یعنی روح و فرصت بوده‌است که با مدیریت او اطلاعات زیادی از جمله امید بیشتر به وجود حیات در مریخ را به بشر داد. وی، فروردین ۱۳۷۹ در شرایطی که چندین مأموریت متوالی سازمان فضایی ناسا در پرتاب فضاپیما به سوی مریخ با شکست مواجه شده بود، به مدیریت برنامه‌های اکتشافات مریخ منصوب شد و توانست در طی ۴ سال، ۳ مأموریت مهم از جمله پرتاب ۲ کاوشگر مریخ‌نورد «روح» و «فرصت» را با موفقیت به انجام رساند.
 در سال ٬۲۰۰۵ بالاترین جایزه ناسا، مدال خدمات برجسته به او اعطا شد.
پیش از حمله‌ی آخوندها به ایران
برخی از آخرین توییت‌های دکتر فیروز نادری پیش از سانحه‌ای که باعث مرگش شد:
حماقت اینها حیرت آور است. در اینجا او در مورد Python صحبت می‌کند که یک زبان برنامه نویسی است. و به بنر روی دیوار پشت رئیسی هم توجه کنید.
تورم سالانه
و ایران یکبار دیگر نزدیک به صدر جدول٬ در رده اشتباه... یکی دیگر از هدیه‌های جمهوری اسلامی.
جا داره یکبار دیگه توییت اصغر سپهری را در مورد فیروز نادری ببینید.
البته خودش هیچ گُهی نیست و اگه تعداد فالوورهاش زیاده بخاطر اینه که شیرزنی مانند فاطمه سپهری خواهرش است. مردم به امید اینکه خبری از خواهرش که در زندان جمهوری اسلامی گرفتار است بده میان توییترش و می‌بینن چه دیوثِ نفرت‌انگیزی است. با یه توییت دوبار گُه خورده. هم بیماری استیون هاوکینگ٬ فیزیک‌دان و کیهان‌شناس برجسته‌ی جهان را مسخره کرده و هم درد و رنج دکتر فیروز نادری٬ دانشمند ایرانی را...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر