۱۳۹۱ شهریور ۲۷, دوشنبه

اعطای نشان ملی حقوق حیوانات (نشان خرس قهوه ای)

به گروه «ایرانیان مخالف آزمایش روی حیوانات»
بیستم شهریور ١٣٩٠ برای کلیه دوستداران حیوانات ایران، یادآور خاطره تلخ سلاخی سه خرس قهوه ای توسط شکارچیانی در سمیرم می باشد. پس از اطلاع رسانی این رویداد دردآور زیست محیطی توسط دیده بان حقوق حیوانات ایران و بذل توجه گسترده اصحاب رسانه به اهمیت این موضوع، حساسیت ویژه ای نسبت به شیوع پدیده حیوان آزاری در جامعه برانگیخته شد و از آن پس بود که موارد این چنینی نقض حقوق حیوانات با توجه مضاعف رسانه ها همراه شد.
با تلاش دیده بان حقوق حیوانات و حمایت گسترده دیگر احزاب زیست محیطی، پیشنهادی جهت ثبت رسمی بیستم شهریور تحت عنوان « روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات » ارائه شد که هم اکنون در حال عبور از روند قانونی رسمی شدن آن می باشد.
یکسال پس از این رویداد، در بیستم شهریور ١٣٩١ مراسم یادبودی برای این روز به همت دیده بان حقوق حیوانات و دیگر احزاب زیست محیطی برگزار شد و در طی آن، تندیس خرس قهوه ای به عنوان نشان ملی حقوق حیوانات به دکتر رامک روشنایی مقدم، مدیر و نماینده حاضر از گروه ایرانیان مخالف آزمایش روی حیوانات در این مراسم اهداء گردید.
گروه ایرانیان مخالف آزمایش روی حیوانات، ضمن تقدیر و تشکر از الطاف و تلاش های بی شائبه دیده بان حقوق حیوانات، اهدای این نشان را انگیزه ای مضاعف جهت توسعه و گسترش فعالیت های خود می داند و امید آن دارد تا در آینده نیز با حفظ سیر صعودی تلاش ها و تعاملات خود در راستای احقاق حقوق حیوانات آزمایشگاهی، گام های راسخ تری برداشته و پاسخگوی حسن نظر اصحاب حقوق حیوانات باشد.
به موجب اهدای این نشان، گروه خود را موظف می داند نسبت به تبیین فعالیت های خود، گزارشی کوتاه از فعالیت های چهارساله خود از آغاز تأسیس این گروه تا به اکنون ارائه نماید.
برقراری ارتباط با گروه ها و فعالان حقوق حیوانات آزمایشگاهی در اروپا، آمریکا و آفریقا:
- دریافت ابزارهای مرتبط با آموزش شفقت (سی دی های شامل نرم افزار و کلیپ های جایگزین آزمایش روی حیوانات، مانکن های آموزشی جایگزین آزمایش روی حیوانات و غیره)
- نمایندگی ملّی مؤسسه آموزش با شفقت انگلستان (interNICHE)
- ارتباطات ویژه با کمیته پزشکان برای پزشکی مسئولانه (PCRM) و مؤسسه Animalearn وابسته به انجمن ضد زنده شکافی آمریکا (AAVS)
حضور متعدد در کنگره های دامپزشکی و علوم دامی:
- برگزاری غرفه گروه
- توزیع و نمایش تولیدات سمعی و بصری گروه اعم از اسلاید، پوستر، استنت و غیره
- توزیع بروشورهای مرتبط با حقوق حیوانات آزمایشگاهی و دیگر جنبه های حقوق حیوانات
- توزیع سی دی های آموزش با شفقت به عنوان جایگزینی برای کلاسهای عملی دروس فیزیولوژی، آناتومی، فارماکولوژی و غیره
- توزیع مانکن های آموزشی جایگزین حیوانات آزمایشگاهی (دریافتی از نهاد های خارج از کشور)
- انتقادات مکرر از فعالیت های ناقض حقوق حیوانات آزمایشگاهی در جریان سمینارهای پژوهشی
- ارسال مقاله مرتبط با حقوق حیوانات آزمایشگاهی و جایگزین های آزمایش روی حیوانات و ارائه آن
- پاسخگویی به پرسش های شرکت کنندگان حاضر در غرفه گروه
گزارش فعالیت های گروه در کنگره های مختلف:
حضور در کنگره جراحی دامپزشکی در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
حضور گروه در اولين همايش ماهيان زينتی در تهران
حضور گروه در کنگره بین المللی کلینیسین های دام بزرگ
حضور در کنگره بین المللی جراحی دامپزشکی در کیش
حضور در دومین همایش ماهیان زینتی در تهران
حضور گروه در نمایشگاه ملی باغ های وحش
حضور گروه در کنگره فارماکولوژی دامپزشکی
حضور گروه در کنگره دامپزشکان بالینی ایران
حضور گروه در هفدهمین کنگره دامپزشکیایران
انتشار الکترونیکی نخستین شماره گاهنامه گروه ایرانیان مخالف آزمایش روی حیوانات:
تولیدات سمعی و بصری و تألیفی گروه در خصوص جنبه های متعدد حقوق حیوانات:
- تهیه کلیپ های متعدد و پخش عمومی برخی آنها در همایش ها و کنگره های مربوطه
(برخی از کلیپ ها و فیلم های موجود را می توانید در صفحه فیسبوک و سایت گروه مشاهده کنید)
- انواع پوسترها (مشاهده پوسترها)
- تهیه و پخش گسترده ای از بروشورهای گوناگون
- انواع استنت ها
+ لازم به ذکر است در اوان فعالیت گروه و با توجه به مهجور بودن اقدامات عملی در خصوص حقوق حیوانات، گروه همزمان به فعالیت در سایر زمینه های حقوق حیوانات از جمله تقبیح تجارت پت، تقبیح خالکوبی روی ماهی ها، تحریم سیرک ها، تحریم خرید خز و پوست حیوانات و... نیز می پرداخت.
برگزاری سمینار و همایش های مستقل جهت معرفی روش های جایگزین آزمایشات حیوانی:
عملیات نجات و آزادسازی حیوانات آزمایشگاهی:
با همکاری اساتید و دانشجویان دامپزشکی، گروه در جریان موارد ناقض حقوق حیوانات آزمایشگاهی قرار گرفته و متعاقبا نسبت به نجات و آزادسازی این حیوانات، اقداماتی را نیز انجام داده است.
گزارش عملیات نجات و آزادسازی حیوانات آزمایشگاهی:
+ برخی از فیلم های تهیه شده از آزاد سازی حیوانات توسط گروه را می توانید در صفحه فیسبوک گروه مشاهده نمایید.
جایگزینی اجساد تهیه شده به روش اخلاقی به جای حیوانات زنده در کلاسهای تشریح دامپزشکی:
برای نخستین بار در ایران و توسط گروه، همکاری گسترده با کلینیک های دامپزشکی و دوستداران حیوانات به منظور در اختیار قرار دادن اجساد حیوانات در دانشکده های دامپزشکی صورت پذیرفت و دامنه فعالیت های گروه در این خصوص همچنان در حال گسترش می باشد.
نمونه ای از گزارش های تهیه و جاگزین سازی اجساد توسط گروه:
با همکاری تیم امداد رسانی به حیوانات با اهدای جسد جان دو قلاده سگ حفظ شد
- تهیه اولین نرم افزارهای آموزشی نوین که به جای آزار و کشتن حیوانات در کلاس های فیزیولوژی، فارماکولوژی، آناتومی و جراحی به کار می روند.
این نرم افزارها توسط دکتر زرین آذر فعال حقوق حیوانات و از اعضای گروه، ساکن کالیفرنیا تهیه شد. بدین ترتیب با تجهیز شدن به چنین ابزارهای مهم و به روزی که برای نخستین بار وارد ایران شدند، در ادامه، گروه به صورت گسترده ای جهت معرفی و شناساندن آنها به دانشگاه های داخلی گام برداشت.
- تماس با دکتر والن، دامپزشک متخصص علوم اعصاب، استاد دانشگاه کلورادو، طراح و سازنده نرم افزار آموزشی آناتومی سگ که در نوع خود در جهان بی نظیر می باشد و کسب اجازه تکثیر رایگان برای استفاده دانشجویان ایرانی.
- تماس با دکتر کومار استاد آناتومی دانشگاه تافتس، که ایشان طرز فیکس کردن اجسادی را که به صورت اخلاقی تهیه شده اند برای آموزش آناتومی همراه با فیلم مربوط به آن در دسترس گروه قرار دادند. با روش دکتر کومار نیازی به کشتن حیوان برای آموزش آناتومی نمی باشد.
- تماس با دکتر عبود جراح اعصاب از دانشگاه آرکانزاس، که ایشان شیوه جراحی روی اجسادی که فیکس شده اند را به همراه فیلم برای گروه ارسال کرده. با روش ابداعی دکتر عبود نیازی به انجام تمرین روش های جراحی روی حیوان زنده و کشتن آنها نمی باشد.
- تماس با دکتر فوزی النادی استاد آناتومی دانشگاه قاهره، جهت برگزاری کارگاه آموزشی پلاستینه کردن اجساد برای استفاده از آنها در کلاس های آناتومی در ایران. با این روش از یک جسد پلاستینه برای ده ها سال، به جای آنکه برای هر جلسه آموزش حیواناتی کشته شوند می توان استفاده کرد.
- ارتباطات ویژه با دانشکده های متعدد علوم پزشکی و دامپزشکی (اعم از مسئولین، هیئت علمی و دانشجویان) در استان های تهران، البرز، کرمانشاه، خوزستان، مازندران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و غیره.
- برگزاری جلساتی با دکتر گودرز صادقی و جلب موافقت ایشان با عدم کشتن حیوانات در کلاس های عملی فارماکولوژی دامپزشکی، ایشان برنامه ای درسی برای واحد عملی فارماکولوژی دامپزشکی ارائه کردند که در پی آن از نرم افزارهای شبیه ساز استفاده می شود و در هیچ جلسه ای حیوانی آزار یا آسیبی نمی بیند و کشته نمی شود. در ضمن ایشان نرم افزارهای مربوطه را به صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار دادند.
- ارسال بسته کامل نرم افزارهای آلترناتیو آموزشی، به جای آزمایش روی حیوانات در کلاس به دانشکده های دامپزشکی: تهران، اهواز، بابل، ارومیه، شهر کرد، کرمانشاه، تبریز، البرز.
- جذب دانشجویان مستعد به همکاری با گروه در دانشگاه های مختلف کشور و یاری رساندن به آنان جهت شناساندن روش های جاگزین سازی حیوانات آزمایشگاهی در دانشگاه های تابعه.
- برقراری ارتباط و تشکیل جلسات حضوری و غیرحضوری با اساتید مختلف دانشگاه ها از جمله:
دکتر نوروزیان – دکتر اسدی - دکتر رستمی - دکتر قمصری - دکتر منوچهری - دکتر عظمایی - دکتر بختیاری - دکتر رسولی - دکتر تشفام - دکتر زنده دل - دکتر بابا پور - دکتر رادمهر - دکتر گیلان پور - دکتر پناهی - دکتر طوطیان - دکتر خرمی – دکتر گودرز صادقی - دکتر جمشیدی - دکتر ملازم - دکتر عابدی - دکتر محمد نیا - دکتر زمردیان - دکتر گودرزی - دکتر ستاری - دکتر نوری نژاد - دکتر مسعودی فرد - دکتر موسوی - دکتر شقایق - دکتر عطائی – دکتر کوهی - دکتر قربان زاده – دکتر وجهی – دکتر سهرابی - دکتر آل داوود - دکتر غفوریان - دکتر بابامخبر - دکتر نزاکتی - دکتر مرندی - دکتر آرامش

- راه اندازی تیم ترجمه گروه
با اهداف: ترجمه مقالات تخصصی و عمومی، اخبار بین المللی، معرفی مراکز خارج از کشور در خصوص جایگزین سازهای حیوانات آزمایشگاهی، دیدگاه مشاهیر در خصوص حقوق حیوانات آزمایشگاهی و غیره.
- کتاب در دست چاپ گروه که امر ترجمه آن با همکاری جمعی ار فارغ التحصیلان علوم پزشکی و دامپزشکی به پایان رسیده است.
راه اندازی هسته سایبری گروه
با اهداف: حضور در مجامع مجازی دوستداران حیوانات و تقویت و توسعه گفتمان حقوق حیوانات آزمایشگاهی، تبدیل پایگاه رسمی گروه به مرجع کامل مقالات مرتبط با حقوق حیوانات آزمایشگاهی و جایگزین های آزمایش روی حیوانات در آموزش و پژوهش پزشکی، انتشار مقالات گروه در پایگاه های پربازدید علوم پزشکی، دامپزشکی و دوستدار حیوانات، گسترش گفتمان حقوق حیوانات آزمایشگاهی در ویکی پدیا انگلیسی و فارسی و غیره.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر