۱۳۹۱ شهریور ۱۹, یکشنبه

یوسف ندرخانی، زندانی محکوم به اعدام آزاد شد

محمد علی دادخواه اعلام کرد، موکل وی کشیش یوسف ندرخانی روز شنبه از زندان رشت آزاد شده است.
ندای سبز آزادی: وکیل مدافع یوسف ندرخانی که خود روز شنبه به رشت رفه بود به رادیو فردا گفت در جلسه روز شنبه دادگاه این کشیش مسیحی از اتهام «ارتداد» تبرئه شد و برای اتهام «تبلیغ علیه نظام» به  حبس محکوم شد و چون وی این مدت را در زندان سپری کرده بود از زندان آزاد شد.
پیشتر محمد علی دادخواه، وکیل یوسف ندرخانی، نوکیش مسیحی زندانی به رادیو فردا گفته بود پرونده موکلش به آیت‌آلله خامنه‌ای ارجاع شده است. غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور هم گفته بود حکم اعدام برای این  مسیحی ایرانی صادر نشده است.

آقای دادخواه گفته بود: «دادگاه تصمیم گرفته پس از دفاعیات صورت گرفته و با توجه به نظرات فقهای مختلف پیرامون تغییر دین که در دفاع از یوسف ندرخانی در پرونده گنجانده شده، نظر آقای خامنه‌ای را در این زمینه جویا شود.»
کوروش لاهوتی، سخنگوی رسمی "کلیسای ایرانیان"نیز  به بی‌بی‌سی فارسی گفت که آقای ندرخانی طبق حکم دادگاهی که امروز تشکیل شد، از اتهام ارتداد مبرا و آزاد شده است.او گفت: دادگاه امروز، آقای ندرخانی را به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" به سه سال زندان محکوم کرد و چون او برای نزدیک به سه سال بدون حکم دادگاه در زندان بود، دستور آزادی او را صادر کرد.
آقای ندرخانی که یک کشیش پروتستان ایرانی است، در اکتبر سال ۲۰۰۹ میلادی بازداشت شده بود.
گزارش شده است که او در ۱۹ سالگی آیین خود را از اسلام به مسیحیت تغییر داد و در زمان بازداشت، رهبری یک گروه کوچک از مسیحیان به نام "کلیسای ایرانیان" را در شهر رشت به عهده داشت.

براساس گزارش‌ها، او در دادگاهی در گیلان براساس قوانین شریعت اسلامی به اتهام ارتداد به اعدام محکوم شده بود.
گفته شد که به دنبال تایید حکم اعدام آقای ندرخانی در دادگاه تجدیدنظر در استان گیلان، او از دیوان عالی ایران خواهان رسیدگی دوباره به پرونده‌اش شده بود.
دیوان عالی ایران هم مهر سال گذشته اعلام کرد که حکم اعدام آقای ندرخانی به دلیل "نقص تحقیقات" نقض شده، ولی پرونده او مختومه نشده است.
کوروش لاهوتی درباره روند رسیدگی به این پرونده توضیح داد: "دیوان عالی ایران حکم ارتداد آقای ندرخانی را تایید کرده و عدم اجرای آن را به توبه کردن و بازگشت او به اسلام مشروط کرده بود، ولی آقای ندرخانی این شرط را نپذیرفت."
او گفت: به دنبال فعالیت‌ها و اعتراضات شدید جامعه بین‌الملل به صدور این حکم، اجرای آن به اعلام نظر رهبر جمهوری اسلامی منوط شد و سرانجام چند ماه پیش، رهبر ایران اعلام کرد که بهتر است یکبار دیگر دادگاه برای بررسی ارتداد او برگزار شود که زمینه‌ساز جلسه امروز دادگاه شد." 

آقای لاهوتی گفت: در حکمی که برای آزادی آقای ندرخانی صادر شد، به شرط توبه از آیین مسیحیت اشاره‌ای نشده است و هم‌اکنون او یک شهروند آزاد مسیحی در ایران است.
او یادآور شد: "هنوز زندانیان دیگری همچون کشیش بهنام ایرانی، علیرضا سیدیان و فرشید فتحی به جرم (گرویدن به آیین) مسیحیت در زندان هستند و امیدواریم آزادی آقای ندرخانی زمینه‌ساز آزادی این زندانیان شود."
سخنگوی رسمی کلیسای ایرانیان اضافه کرد: در گذشته افرادی همچون کشیش دیباج به اتهام مشابهی بازداشت شده و بعد از آزادی، توسط افرادی که از سوی مقامات ایران "افرادی غیرتمند به اسلام" معرفی شدند، ربوده شده و به قتل رسیده‌اند.
او گفت: امیدواریم تاریخ تکرار نشود و در عین حال، اعلام می‌کنیم که تامین امنیت جانی یوسف ندرخانی و خانواده‌اش به عهده حکومت ایران خواهد بود.
صدور حکم اعدام آقای ندرخانی اعتراض‌هایی بین‌المللی را به دنبال داشت و از موارد نقض حقوق بشر و بی توجهی به "آزادی مذهبی" در ایران خوانده شد.
مقامات رسمی آمریکا، بریتانیا، آلمان و لهستان هم نسبت به اجرایی شدن این حکم ابراز نگرانی کرده بودند و دزموند توتو، اسقف اعظم آفریقای جنوبی و برنده جایزه صلح نوبل از دولت ایران خواسته بود تا آقای ندرخانی را آزاد کند.

 پی نوشت:
همزمان با کریسمس، یوسف ندرخانی، شهروند مسیحی جهت اجرای حکم بازداشت شد
خبرگزاری هرانا – یوسف ندرخانی، شهروند مسیحی ظهر امروز جهت اجرای حکم ٣ سال حبس تعزیری روانه زندان لاکان رشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این شهروند مسیحی که اخیرا از اتهام ارتداد تبرئه و آزاد شده بود بر اساس محکومیتی که در پرونده مفتوح سال ٨٥ از سوی دادگاه برای وی صادر شده است خود را به زندان لاکان رشت معرفی کرد.
گفتنی است، این شهروند مسیحی در خصوص پرونده سال ٨٥ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به 3 سال حبس تعزیری محکوم شده است که با احتساب ایام بازداشت در پرونده اخیر که از اتهامات مطروحه آن تبرئه شده بود می بایست حدود  ٤٥ روز دیگر را در زندان لاکان رشت تحمل حبس نماید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر