۱۳۹۱ آذر ۱۶, پنجشنبه

شکایت محیط زیست از سبزپرس به دليل درج گزارشی از مرگ پلنگ دماوند

سبزپرس- گروه محيط زيست طبيعی: در پی درج گزارشی درباره كشته شدن يك قلاده پلنگ در دماوند بدست ماموران محيط زيست در پايگاه خبری سبزپرس، رييس اداره محيط زيست شهرستان دماوند از مدير مسئول سبزپرس به دادگاه شكايت كرد.
ميرزاكريمی، رييس اداره محيط زيست شهرستان دماوند در شكواييه خود «مژگان جمشيدی»، را به نشر اكاذيب، ‌تشويش اذهان عموم و توهين و افترا متهم كرده است. به همين منظور ظهر ديروز جمشيدی با تماس تلفنی از دادسرای فرهنگ و رسانه به  بازپرسی شعبه ١٢ احضار و تفهيم اتهام شد.
گفتنی است اين گزارش با عنوان" آيا پلنگ كشته شده دماوند سه قلو باردار بود؟"  روز دوشنبه هفته گذشته ٦ آذرماه بر روی خروجی سبزپرس قرار گرفت و بدون آنكه اشاره مستقيم و يا غير مستقيم به فرد شاكی داشته باشد تنها سازمان محيط زيست را خطاب قرار داده و خواستار شفاف سازی و پاسخگويی مسئولان سازمان محيط زيست به سئوالات مطرح شده توسط افكار عمومی شده است.
توضیح: منظور از نشر اكاذيب، ‌تشويش اذهان عموم و توهين و افترا از نظر مقامات حکومت اسلامی این است که مثلا نگویند ستار بهشتی زیر شکنجه کشته شده، بگویند از ترس سکته کرده و  مرگ بر اثر استرس از بازجویی ( شکنجه های قرون وسطایی) بوده و یا احتمالا ضد انقلاب ستار بهشتی را کشته!!!
متن این گزارش را بخوانید تا اگر پس فردا ( زبانم لال) خانم جمشیدی بازداشت و به ٧٤ ضربه شلاق، ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از فعالیت های زیست محیطی و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد، دلیل آن را بدانید!!!
ابهامات پرونده کشته شدن پلنگ بیشتر می‌شود؛
آيا پلنگ كشته شده در دماوند سه قلو باردار بود؟!

  سبزپرس- گروه محيط زيست طبيعی: با گذشت نزديك به يك ماه از كشته شدن يك پلنگ در روستای آيينه ورزان آبسرد دماوند به دست محيطبانان و رييس اداره محيط زيست شهرستان دماوند،‌ اما حالا برخی گزارش های رسيده از باردار بودن اين پلنگ حكايت دارد.
به گزارش سبزپرس، كشته شدن اين پلنگ توسط ماموران حفاظت محيط زيست در حالی اتفاق افتاده كه توجيهات مختلف مسئولان اين سازمان درباره علل كشتن اين پلنگ نه تنها افكار عمومی و طرفداران حقوق حيوانات بلكه حتی برخی نمايندگان مجلس را هم قانع نكرده است. تا جایی که برخی نمایندگان خانه ملت اعلام كرده اند چنانچه قانع نشوند،‌ موضوع تحقيق و تفحصص از سازمان حفاظت محیط زیست را در دستور كار قرار خواهند داد.
در همين حال پرسش های زيادی پيش روی اين ماجرا قرار دارد كه عدم پاسخگويی و شفاف سازی مسئولان سازمان محيط زيست،‌ بروز برخی اشتباهات توسط اداره محيط زيست دماوند را در حادثه مزبور دور از ذهن نمی سازد.
پلنگ دماوند با اسلحه «كلت» كشته شده است!
در حالی كه انتقادات زيادی به نحوه برخورد و رفتار ماموران محيط زيست دماوند در مواجهه با اين پلنگ وجود دارد و هنوز مشخص نيست كه اين افراد اساسا با چه تدابير و ترفندی برای آرام كردن،‌ زنده گيری و يا دفع حيوان از محل مورد نظر در منطقه حاضر شده بودند، اما سؤال اساسی اين است كه اين پلنگ توسط چه فرد و يا افرادی و با چه نوع سلاحی كشته شده و چند بار به طرف حيوان شليك شده است؟
در اين مورد تاكنون مسئولان سازمان محيط زيست پاسخي نداده اند اما سايت «فرارو» به نقل از محمد جواد محمدی زاده در ٢٧ آبان ماه مي نويسد: "... پنجشنبه شب، محمد جواد محمدی زاده، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، به خبرنگار برنامه ٢٠ و ٣٠ شبکه دوم سیما گفت محیط بان این سازمان، پلنگی را در منطقه آیینه ورزان دماوند با کلت کمری کشته است." 
حال اينكه اسلحه كلت كمری جز سلاح‌های سازمانی اين نهاد زيست محيطی هست يا خير و كداميك از افراد حاضر در محل مجهز به اين سلاح بوده ‌پرسشی است كه انتظار می رود مسئولان مربوطه به درستی و با شفافيت پاسخ آن را بدهند. اما اين نكته نيز حائز اهميت است كه روابط عمومی اين سازمان نيز تاكنون خبر سايت فرارو را تكذيب نكرده است و تلویحاً كشته شدن پلنگ با كلت كمری را به نقل از محمدی زاده تاييد كرده است.
حالا اما يك منبع آگاه در سازمان حفاظت محيط زيست به سبزپرس مي گويد: بر اساس گزارش كارشناسی تهيه شده از لاشه پلنگ كشته شده كه به سازمان محيط زيست تحويل شده‌ و بررسی آثار گلوله ها بر روی بدن حيوان،‌ اين گونه اظهار شده كه اين حيوان با سه نوع سلاح مختلف هدف قرار گرفته و تاكنون ٨ جای گلوله در بدن حيوان مشاهده شده اما تصاويری كه از پلنگ در رسانه ها منتشر شده به گونه ای بود كه تنها جای يك گلوله مشخص بود.
لاشه پلنگ بدون پوست و بدون امعا و احشا داخلی تحويل سازمان محيط زيست شد!
اين منبع آگاه همچنين گفت: لاشه پلنگ دماوند بدون پوست و با شكم خالی به پرديسان منتقل شد و داخل شكم به جای امعا و احشا،‌ كاه پر شده بود كه جای سئوال است كه چرا پوست و امعا و احشا داخلی بدن حيوان قبل از رسيدن به پرديسان از لاشه جدا شده بود.
در همين حال اين منبع آگاه جنسيت پلنگ مزبور را بر اساس گزارش كارشناسی "ماده" عنوان كرد اين در حاليست كه پيشتر حتی جنسيت اين پلنگ نيز توسط محيط زيست اعلام نشده بود .
از سوی ديگر برخی كارکنان سازمان محيط زيست بر اساس اعلام محيطبانان اداره كل محيط زيست استان تهران در تماس با سبزپرس اعلام كردند كه پلنگ كشته شده ماده و باردار بوده كه در كالبدشكافی اوليه، سه جنین در بدن حیوان وجود داشته است. به همين دليل امعا و احشا بدن حيوان خارج شده و به اين شكل به تهران منتقل شده است.
چه كسی مقصر بود؟ محيط زيست يا پلنگ؟
اينكه محيط زيست در حادثه كشته شدن پلنگ مقصر بوده يا خير،‌ پرسش ديگری است كه تاكنون به عناوين مختلف پاسخ داده شده است. اگرچه مدير كل محيط زيست استان تهران،‌ از عملكرد ماموران و رييس اداره محيط زيست دماوند را در مواجهه با اين پلنگ و كشتن آن به عنوان نوعی «ايثار» یاد می‌کند اما محمد جواد محمدی زاده،‌رييس سازمان محيط زيست و معاون محيط طبيعی او نظری مخالف دارند !
سايت فرارو مي نويسد: «در اظهاراتی عجیب، محمدی زاده به نجف زاده (خبرنگار ٢٠:٣٠ سيما) گفت: محیط بانان آیینه ورزان نباید پلنگ حمله کننده را می کشتند بلکه باید به تهران می آمدند و تفنگ بی هوشی از سازمان متبوع خود می گرفتند و آن را به دام می انداختند!»
اصغر محمدی فاضل نيز پيشتر با اظهار تاسف از حادثه پیش آمده به خبرنگاران گفته بود: انتظار ما براین بود که همکاران ما در برخورد با این امر با تدبیر و دقت بیشتری رفتار حرفه ای از خود نشان دهند.
فاضل گفته بود: «با این وجود، گزارش این حادثه پس از تکمیل به اطلاع عموم خواهد رسید و در صورتیکه در این خصوص کوتاهی صورت گرفته باشد بدون اغماض با مقصرین این حادثه برخورد خواهد شد.»
اما حالا نزديك به يك ماه از اين موضوع گذشته و سازمان محيط زيست نه تنها هنوز هيچ گزارشی برای اطلاع عموم منتشر نكرده و مقصران اصلی اين واقعه را معرفی نكرده، بلكه در تازه ترين اظهار نظر نيز محمد جواد محمدی زاده با توجيه عملكرد يكی از محيطبانان زخمی شده در اين حادثه،‌ وی را از زبده ترين محيطبانان سازمان معرفی كرده و علت حمله پلنگ را استرس اين موجود عنوان كرده است. همانطور كه پيشتر نيز مدير كل محيط زيست استان تهران علت حمله پلنگ را به فشار خون بالای اين حيوان نسبت داده بود!
بگفته رسول علی اشرفی پور مدیرکل محیط زیست استان تهران:
مسئول اداره محیط زیست دماوند به اتفاق دو نفر از ماموران محیط زیست استان بلافاصله وارد صحنه شده و با توجه به تجربیات قبلی سعی در آرام و دور کردن حیوان از منطقه داشتند که متأسفانه به دلیل جریح شدن حیوان، غافلگیرانه پلنگ به مسئول اداره محیط زیست دماوند حمله‌ور شده و باعث جراحت شدید وی شد.
تجربیات قبلی!!!
 وی افزود: حداقل ٣٥ قلاده پلنگ ایرانی در برخی از زیستگاه‌های طبیعی دماوند و فیروزکوه وجود دارد که رقم قابل توجهی است.
سرانجام رقم قابل توجه پلنگ ایرانی
 این هم متن شکایت نامه سپهر سلیمی از سبز پرس به اتهام هتک حرمت و تهمت ناموسی به یک پلنگ مرده!
و
سوالات پلنگ شناسی آزمون استخدامی سازمان محیط زیست (طنز)

در خبرها آمده بود که پس از ورود یک پلنگ به یکی از روستاهای شهرستان دماوند، مسئول اداره محیط زیست دماوند و دو مامور برای آرام کردن و دور کردن حیوان به محل می روند و پس از فعل و انفعالات انجام شده در نهایت پلنگ بی نوا توسط ماموران محیط زیست کشته می شود.
با توجه به این اتفاق، نگارنده برای آزمون استخدامی سال آینده سازمان محیط زیست پرسش هایی طراحی کرده ام که امیدوارم مورد استفاده قرار بگیرد تا دیگر شاهد حضور افرادی که اطلاعاتی در مورد حیات وحش و نحوه برخورد با آنها ندارند در سطوح مدیریتی سازمان نباشیم.


 – نمره منفی ندارد – زمان پاسخگویی: ٥ ساعت

١-    پلنگ چیست؟
الف: اسم یکی از نژادهای خرگوش است
ب: همان گربه خانگی (پیشی) است که دو سه کیلویی چاق تر شده
ج: حیوانی است آرام و اهلی
د: مدلی از شلوار است که کماندوها می پوشند

٢-    علم رفتار شناسی حیوانات چیست؟
الف: علمی است که در مورد تغذیه حیوانات صحبت می کند
ب: علمی است که با فراگیری آن می توان سوت بلبلی زد
ج: علمی است که با فراگیری آن می شود مثل میمون از درخت بالا رفت
د: علمی است که به بررسی فرایند تولید شیر در گاو می پردازد

٣-    برای دور کردن پلنگ از محیط های شهری چه باید کرد؟
الف: باید ازش خواهش کرد از محیط دور شود
ب: باید شهر را تخلیه کرد
ج: باید پلنگ را گاز گرفت
د: باید پلنگ را کشت

٤-    گونه  در خطر انقراض چیست؟
الف: گونه ایست که در منطقه «خطر انقراض» زندگی می کند
ب: منظور همان دایناسور هاست
ج: منظور همان مرغ و گوسفند است که در اثر گرانی دیگر وجود ندارد
د: همه موارد

٥-    چند عدد پلنگ در ایران زیست می کنند؟
الف: پانصد هزار
ب: یک میلیون
ج: صد میلیون
د: یک میلیارد

٦-    اسلحه بیهوشی چیست؟
الف: اسلحه ایست برای افراد با ضریب هوشی کم
ب: نام یک نوع زیر دریایی است
ج: اسلحه ایست برای بیهوش کردن گاوها پیش از ذبح شرعی
د: گزینه الف و ب

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر