۱۳۹۱ آذر ۱۷, جمعه

نابودی بناهای تاریخی

قدر كشورمان را بدانيد، سايه رهبر و امام زمان بر اين مملكت است!!!
تصاویری از شهر لندن در سالهای ١٨٩٧ و ٢٠١٢ را دیدم که بناهای تاریخی همچنان زیبا و پا برجا چون نگینی درخشان در میان بناهای جدید خودنمایی می کنند و... با خودم فکر کردم ما هم دست کمی از آنها نداریم!!!
 
عمارت خیابان صداقت مربوط به اواخر دوره قاجار است (بود!) و در محله منیریه تهران، خیابان هاشم معیری، خیابان صداقت، پلاک ۶۱ واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۲۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در تابستان ١٣٩٠ ویران شد!!!


 

  سی و سه پل اصفهان که در نوع خود شاهکارى بى‏نظیر است از آثار دوره سلطنت شاه‏ عباس اول می باشد که بر روی زاینده‌رود (؟!) ساخته شده‌است.
 
پل وستمینستر بر روی رود تایمز
 
سی و سه پل اصفهان حدود ۲۹۵ متر درازا و ۱۴ متر پهنا دارد و طویل‏ ترین پل زاینده ‏رود است که در سال ۱۰۰۵ هجرى ساخته شده است. در دوره‌ صفویه‌، مراسم‌ جشن‌ آبریزان‌ یا آبپاشان‌ در کنار این‌ پل‌ صورت‌ می‌گرفت‌.  
 
 
شهر لندن در سالهای ١٨٩٧ و ٢٠١٢  
خانه لاریها و بادگیر آن مربوط به دوره قاجار است و در یزد، خیابان خمینی، محله فهادان، مجاورعمارت کلاه فرنگی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۷۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۳۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
خانه تاریخی گنجه ای زاده تبریز در سکوت خبری تخریب شد.
خانه گنجه‌ای‌زاده مربوط به دوره قاجار است و در تبریز، محله تاریخی مقصودیه، روبروی دانشکده معماری واقع شده و این اثر در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۰۲۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این هم تصویرهایی از برخی بناها و آثار تاریخی ایران که در حال نابودی هستند و هزینه ساخت و بازسازی آنها صرف طلاکاری گورهای عربهایی که ١٤٠٠ سال پیش در ایران، عراق و... مرده اند می شود و از آنجایی که هر روز قبر یکی از این نوه نتیجه ها و بچه های بقال سرکوچه امام (امامزاده) پیدا می شه تا سرنگونی حکومت ناب محمدی بودجه ای برای باز سازی آنها در نظر گرفته نخواهد شد...
حمام تاریخی "باغ له له" که اکنون به مخروبه بیشتر شباهت دارد تا یک میراث ٢٠٠ ساله. توریستهای خارجی تصور می کنند این بنا در جنگ بمباران شده است!!!
قدیمی‌ ترین خانه تاریخی یزد در آستانه تخریب
این خانه که در روزگاری از زیباترین و اعیان ترین خانه های یزد به شمار می رفت امروز در و دیوار آن بوی مرگ گرفته و با قرار گرفتن در آن بیم فرو رفتن خانه یا آوار شدن دیوارها لذت کنکاش در بقایای معماری اصیل ایرانی را از بین می برد.
تبدیل گرمابه تاریخی شیخ بهایی به کارگاه دوزندگی لباس ! و تعمیرکار دوچرخه، کلیددار این بنای ٤٠٠ ساله!
اسکناسهای ١٠٠ ریالی که پشت آن تصویر مدرسه تاریخی چهارباغ بود خیلی وقت است که در میان اسکناسها دیده نمی شود چنانکه دیگر کسی تخریب این بنای تاریخی را که در پی کم توجهی ها دیوارهایش هر روز مورد اصابت میخ بنرها قرار گرفته نمی بیند.
خانه ملک ثابت مربوط به دوره صفوی است و در یزد، خیابان امام خمینی، کوچه اقامه نماز، پلاک ۲۶ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۴۲۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!
 البته نباید از حق بگذریم!!! چون گاهی بجای تخریب، بازسازی و نوسازی هم می کنند!!! مانند قلعه های دختر و اردشیر که از دوران پیش از حمله اعراب و مسلمانان به ایران، به یادگار مانده و به سبب نزدیکی بیش از اندازه ی معماری چینی و ژاپنی با معماری ایران پیش از اسلام، آنرا به سبک چینی بازسازی کرده اند تا بیاد آورنده آن دوران باشد!!!
و البته اون دیوار خرابه های دوروبرش رو که دیگه بدرد نمی خوردند هم از بین بردن و موزاییک کردن تا ترتمیز و قشنگ بشه!!!

 از دیگر باز سازی های بناهای تاریخی توسط حکومت اسلامی، بازسازی بنای بسیار ارزشمندی است که امام زمان ١٠٠٠ سال است که در آن پنهان شده!!! یعنی همان جمکران خودمان!!! که اگه آمریکا جلوی ظهور امام زمان را نگیره  (طبق سندی که احمدی نژاد داره) همین روزها از تو چاه بیرون میآد و اونموقع براش گنبدها رو طلایی می کنند!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر