۱۳۹۳ مرداد ۲۰, دوشنبه

سقوط یک هواپیمای مسافربری در نزدیکی فرودگاه مهرآباد تهران

روابط عمومی شرکت‌های هواپیمایی کشور اعلام کرد: این هواپیما ۴۲ مسافر داشت که در این حادثه ۳۴ بزرگسال و ۸ کودک کشته شدند.
نه فکر کنید این هواپیما هم مانند هواپیمای مسافر بری مالزی بر اثر شلیک موشک شورشیان اوکراین سقوط کرد. نه! در حکومت ناب محمدی هواپیماها به دلیل استاندارد نبودن و ایراد فنی "از پیش دانسته" سقوط می کنند!!!
بگفته ی مهرداد لاهوتی٬ سخنگوی کمیسیون عمران مجلس: «ما منتظر وقوع چنین حادثه‌ای بودیم.»
ولی کاری نکردیم!!! 
نمایندگان مجلس خبر دادند:
از ۷ هواپیمای ایران ۱۴۰ چهار فروند سقوط کرده است
برخی نمایندگان مجلس پس از سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ در تهران٬ جزئیات تازه‌ای از مشکلات فنی این هواپیما در اختیار رسانه‌ها گذاشته‌اند.

مهرداد لاهوتی٬ سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفته این هواپیما «استاندارد» و «ایمن» نیست و خلبان‌های آن «به شدت از استاندارد نبودن هواپیما گلایه» دارند.
لاهوتی افزوده از این هواپیما تاکنون فقط هفت فروند ساخته شده و از آنجا که «هیچ خط هوایی حاضر به خریداری آن نشده٬ شرکت سازنده برای استفاده از آن یک خط هوایی تاسیس کرد.»

این نماینده مجلس توضیح داده که شرکت سازنده ایران ۱۴۰ با راه‌اندازی خط هوایی «سپاهان» وابسته به وزارت دفاع دو فروند از این هواپیما را وارد خطوط هوایی کرده بود.

وی همچنین اضافه کرده «یک فروند از این هواپیما به نیروی انتظامی و یک فروند به نیروی دریایی فروخته شده و یک فروند هم به عنوان آمبولانس استفاده می‌شده است.»

از هفت فروند هواپیمای ایران ۱۴۰ که با همکاری ایران و اوکراین ساخته شده چهار فروند آن سقوط کرده و سه فروند آن همچنان در خطوط هوایی پرواز می‌کنند.

این نماینده مجلس اضافه کرده شرکت سازنده از طریق واسطه این هواپیما‌ها را به برخی ارگان‌ها فروخته بود و «ما منتظر وقوع چنین حادثه‌ای بودیم.»
لاهوتی افزوده «بار‌ها تذکر دادیم که هزینه کردن در ساخت این هواپیما به صلاح نیست و اگر قرار است این کار انجام شود باید در ساخت هواپیمایی با استاندارد‌های روز دنیا باشد.»

علیرضا خسروی یک عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس گفته «این نوع هواپیما تاکنون چهار مورد تجربه سقوط داشته و کار‌شناسان خواستار نصب موتورهای قوی تری بر آن بوده‌اند.»


خسروی افزوده «در مورد موتور این هواپیما شک و تردیدهای بسیاری وجود داشت و کار‌شناسان خواستار نصب موتور مدل ۷ روی این هواپیما بودند در حالی که موتور مدل ۳ روی این هواپیما‌ها نصب شده است.»

این نوع هواپیما تاکنون چهار تجربه سقوط داشته که سه تجربه آن در ایران اتفاق افتاده است.

این نوع هواپیما یک بار هم در اوکراین سقوط کرده بود.

هواپیمای ایران۱۴۰ با مجوز کمپانی اوکراینی آنتونوف در ایران تولید می‌شود و شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) واقع در «شاهین شهر» محل تولید این هواپیما است.
سوانح مکرر با «ایران - ۱۴۰» در ایران
هواپیمای «ایران - ۱۴۰» که با مشارکت اوکراین و روسیه در ایران مونتاژ می‌شود در گذشته نیز چندین نمونه سقوط و آتش گرفتن موتور را تجربه کرده‌است.

ازجمله در بهمن‌ماه ۸۷ سقوط یک فروند از هواپیماهای «ایران - ۱۴۰» در نزدیکی شاهین‌شهر اصفهان، به کشته شدن تمامی سرنشینان آن انجامید.

اولین حادثه مرگبار سقوط «آن - ۱۴۰» (آنتونف) که نمونه ایرانی آن «ایران - ۱۴۰» خوانده می‌شود، در ۲۳ دسامبر سال ۲۰۰۲ اتفاق افتاد که طی آن تمامی ۴۵ سرنشین اوکراینی و روسی هواپیما به قتل رسیدند. سرنشینان یادشده مدیران بلندپایه و کادر فنی شرکت‌های صنایع هوایی روسیه و اوکراین بودند که برای حضور در مراسم مونتاژ دومین هواپیمای «ایران - ۱۴۰» عازم شاهین‌شهر اصفهان بودند.

یک سال بعد، پرواز دیگری از همین نوع هواپیما، در حالی که تعدادی از مسئولان ایرانی برای بازدید از خط مونتاژ «ایران - ۱۴۰» و مشاهده اولین هواپیمای مونتاژ شده عازم اصفهان بودند دچار حادثه شد و به نشستن اضطراری تن داد.

دو سال پس از آن نیز، در ماه اوت سال ۲۰۰۵، یک فروند دیگر از این نوع هواپیما ضمن پرواز مجبور به انحراف مسیر و حرکت به سمت اراک شد و پس از نشستن اضطراری در فرودگاه آن شهر از باند خارج و بشدت آسیب دید. علت آن حادثه «آتش گرفتن موتور هواپیما» اعلام شد.

در سال ۲۰۰۶ و به دنبال تکرار حادثه‌های مختلف، گفته شد که ایران ممکن است مشارکت در طرح تولید این هواپیماها را متوقف سازد. شرکت «هسا» در آن زمان با صدور بیانیه‌ای این مطلب را رد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر