۱۳۸۹ آبان ۲۹, شنبه

پارک ملی گلستان همچنان در آتش می سوزد

سبزپرس- محیط زیست طبیعی: تنه های درختان قدیمی پارک ملی گلستان همچنان در آتش می سوزد و موفقیتی هم در اطفا حریق نیست. هر چند وقتی مدیران می خواهند با دبه های بیست لیتری، آتش سوزی چند کیلومتری پارک را مهار کنند دیگر نباید منتظر خاموش شدن آتش در یکی از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده ایران ماند. یکی از شاهدان عینی در پارک گلستان با تاکید بر اینکه نمی توان با این شیوه آتش را خاموش کرد گفت: وسعت آتش سوزی هر روز بیشتر می شود و موفقیتی هم در اطفا حریق نیست.
یک منبع آگاه که تمایلی به فاش شدن نام خود ندارد به سبزپرس گفت: شکارچیان کبوترهای وحشی عامل این آتش سوزی هستند. آنها با آتش گشودن بر کبوترها باعث این آتش سوزی شده‌اند.
هنوز هیچ منبع رسمی در استان گلستان، این احتمال را تایید یا رد نکرده است.




با پارک ملی گلستان آشنا شوید
جنگل گلستان منطقه حفاظت شده‌ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است. این پارک بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در کشور ایران و پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات‌وحش است که ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری، از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع مساحت خود جای داده‌است.
قطع شبانه بيش از ٣٠٠ اصله درخت و درختچه که تعدادی از اين درختها از قدمت بالايی برخوردار بوده‌اند.
پروژه های جاده سازی پارک ملی گلستان رادر معرض نابودی قرار داده
یک‌هشتم گونه‌های گیاهی، یک‌سوم گونه‌های پرندگان و بیش از ۵۰ درصد از گونه‌های پستانداران کشور در این پارک زندگی می‌کنند.
پلنگ و خرس قهوه‌ای از گوشت‌خواران بزرگ پارک ملی هستند. سمور جنگلی از گوشتخوارانی است که احتمالاً فقط در پارک ملی گلستان زندگی می‌کند و بر ارزش ژنتیکی پارک افزوده است. دیگر پستانداران مهم ساکن این جنگل شامل مرال، شوکا، گراز، گربه جنگلی، تشی، آهوی ایرانی، گوسفند وحشی (‌قوچ و میش)، گرگ، روباه، روباه ترکمنی و بز کوهی (کل و بز) می‌شود. از راسته خفاش‌ها تاکنون ۱۸ گونه در این پارک شناسایی شده‌است.







تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر