۱۳۹۱ خرداد ۲۰, شنبه

دومین قتل عام هولناک در سوریه

کمتر از دو هفته پس از کشتار اول اتفاق افتاد

ندای سبز آزادی: دست کم ۱۴۰غیرنظامی که ۵۰ تن زن و کودک در بین آنان دیده می شود، در منطقه القبیر درنزدیکی "معر زاف" از توابع استان حماه در سوریه قتل عام شدند. این قتل عام دومین کشتار مردم غیر نظامی توسط هوداران اسد در دوهفته گذشته است.

در اولین کشتار که خشم جامعه جهانی را برانگیخت، روستای حوله از توابع حمص ابتدا توسط ارتش گلوله باران شد و سپس لباس شخصی های هوادار اسد که به "شبیحه" معروف هستند به این منطقه حمله کرده و دست به کشتار وسیعی زدند. در جریان حمله به حوله بیش از پنجاه کودک و صد شهروند غیر نظامی کشته شدند که بسیاری از آنان با چاقو سر بریده شده بودند.
به گزارش منابع خبری، در کشتار دیشب در روستای القبیر نیز اوباش شبیحه، به وسیله چاقو و اسلحه های سبک دیگر دست به کشتار زده اند و پس از قتل عام خانه ها را به آتش کشیدند.

به گزارش العربیه، پس از قتل عام کامل مردم روستای القبیر فقط ۴ تن توانستند جان سالم بدر کنند. به گفته مخالفان نیروهای شبیحه پس از قتل عام مردم تعدادی از اجساد را به همراه خود برده اند.

محمد سرمینی سخنگوی شورای ملی سوریه در این زمینه گفت:" ، در روستاهای القبیر و مارزاف ۱۴۰ نفر به وسیله چاقو کشته شدند در میان این قربانیان ۲۰ کودک و ۲۰ زن دیده می شوند.

ارتش آزاد سوریه با تایید این خبر اعلام کرد این فاجعه از قتل عام حوله هولناک تر است.
به گفته کمیته هماهنگی انقلاب سوریه روزگذشته نیروهای امنیتی و لباس شخصی های اسد تنها درحماه ۱۳۰ تن را به قتل رساندند.
در همین زمینه "رادیوفردا" نیز گزارش داده است که این روستا زیر رگبار خمپاره و آتش نیروهای امنیتیِ دولتی قرار گرفته، اما بیشتر کشته‌ها توسط شبه نظامیان طرفدار دولت از نزدیک هدف گلوله قرار گرفته یا به ضرب چاقو از پای درآمدند.

از سوی دیگر تلویزیون دولتی سوریه با تکذیب خبر قتل عام روستای القبیر توسط نیروهای شبیحه اسد اعلام کرد تنها ۹ تن زن و کودک در حماه به وسیله "تروریست ها" کشته شده اند.
در همین زمینه "رادیوفردا" نیز گزارش داده است که این روستا زیر رگبار خمپاره و آتش نیروهای امنیتیِ دولتی قرار گرفته، اما بیشتر کشته‌ها توسط شبه نظامیان طرفدار دولت از نزدیک هدف گلوله قرار گرفته یا به ضرب چاقو از پای درآمدند.

از سوی دیگر تلویزیون دولتی سوریه با تکذیب خبر قتل عام روستای القبیر توسط نیروهای شبیحه اسد اعلام کرد تنها ۹ تن زن و کودک در حماه به وسیله "تروریست ها" کشته شده اند.
رژیم اسد پیش از این کشتار حوله را نیز انکار کرد اما پس از انتشار تصاویر آن و برانگیخته شدن خشم جهانی از آن جنایت، اعلام کرد که کشتار حوله توسط "گروه های تروریست مسلح" صورت گرفته است.
کنفرانس دوستان سوریه

در تحولی دیگر، کنفرانس موسوم به دوستان سوریه روز گذشته با شرکت بیش از ۵۵ کشور در واشینگتن برگزار شد.
در این کنفرانس، نماینده آمریکا (وزیر خزانه داری این کشور)، رژیم اسد را به افزایش تحریم ها تهدید کرد و از رهبران جهان خواست حد اکثر فشارهای اقتصادی را به این رژیم وارد آورند تا اسد وادارشود ازقدرت کناره گیری کند.
وزیر خزانه داری آمریکا علاوه بر تحریم‌ها، همچنین به فصل ۷ منشور ملل متحد اشاره کرد که در صورت بروز تهدید و نقض صلح و اعمال تجاوزمی‌تواند را ه برای حمله نظامی بازکند. اما همزمان روسیه و چین در بیانیه‌ای مشترک مخالفت خود را با هرگونه دخالت نظامی در سوریه ابراز کردند.
مخالفت با حضور ایران در روند مذاکرات
یک روز پس از آن‌ که روسیه برای حل بحران سوریه، خواستار برگزاری نشستی با حضور کشورهایی نظیر ایران و ترکیه شد، فرانسه و بریتانیا اعلام کردند ایران هیچ‌ نقشی نمی‌تواند در نشست سوریه داشته باشد.
همچنین هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به دخالت تهران در حوادث سوریه و حمایت تمام عیار ایران از رژیم اسد، از مشارکت جمهوری اسلامی در کنفرانس استانبول برای چاره جویی جهت بحران رژیم دمشق ابراز شگفتی کرد.
خانم کلینتون در کنفرانسی سخن می گفت که روز گذشته در استانبول تشکیل شد. در این اجلاس، وزیر خارجه امریکا از دعوت از ایران براى حضور ابراز شگفتى کرد. او دلیل این شگفتى را "درگیر بودن تهران در حوادث سوریه" دانست.
ایران در جریان مذاکرات خود با گروه پنج بعلاوه یک در بغداد، پیشنهاداتی برای ادامه مذاکرات داده بود که بخشی از آن ارتباطی با پرونده هسته ای نداشت. از جمله گفته شد که ایران خواستار ورود به مذاکرات مربوط به سوریه و بحرین است.
پس از آنکه این پیشنهاد توسط روسیه اعلام شد، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، روز پنج‌شنبه، ۱۸ خردادماه، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که ایران «تحت هیچ شرایطی» نمی‌تواند در مذاکرات برای حل بحران سوریه حضور داشته باشد و تأکید کرد که حضور ایران در مذاکرات «با هدف افزایش فشار بر حکومت سوریه در تضاد است».
ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، نیز در همراهی با فرانسه اعلام کرد که به باور وی وارد کردن ایران در هر گروهی که به منظور حل بحران سوریه تشکیل می‌شود، فعالیت‌های گروه مزبور را بی‌اثر می‌کند.
وزیر خارجه بریتانیا افزود: «ایران کشوری است که از حکومت سوریه و برخی از خشونت‌های غیرقابل قبول حکومت سوریه حمایت می‌کند.»
ادامه حمایت روسیه و چین از اسد
در همین حال، حمایت روسیه و چین از رژیم بشار اسد همچنان ادامه دارد.
ین دو کشور با وتوی قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، تا کنون راه را برای مقابله با کشتار مردم سوریه توسط رژیم این کشور بسته اند.
به گزارش بی بی سی، رئیسان جمهوری روسیه و چین در بیانیه مشترکی در پایان اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، با هرگونه مداخله خارجی برای برکنار بشار اسد مخالفت کرده و گفته اند که بحران سیاسی سوریه باید از طریق گفتگو حل و فصل شود.
همچنین، معاون وزارت خارجه روسیه در یک نشست خبری در مسکو گفته است که اجرای طرحی مشابه یمن برای حل بحران سوریه تنها در صورتی قابل قبول است که "مردم سوریه خواستار آن باشند" اما مشخص نکرده است که بدون برگزاری انتخاباتی با مشارکت آزادانه تمامی احزاب و گروه ها، که خواست اصلی مخالفان بشار اسد است، چگونه می توان از نظر مردم سوریه در این زمینه مطلع شد.
نوشتارهای پیوسته:

فیلمی از شکنجه مجروحان در بیمارستان نظامی حمص

تجاوز و شکنجه در زندان های بشار اسد؛ مدارک جدید سازمان عفو بین‌الملل
حنجره اى كه به جرم آزاديخواهى در سوريه دريده شد با سمفونى جاودانه گشت

منابع حقوق بشری سوریه : یک گور دسته جمعی در شهر درعا کشف شد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر