۱۳۹۰ شهریور ۵, شنبه

بازداشت گسترده معترضان به خشک شدن درياچه اروميه

آخوند حسنی یا همان "میراث زندۀ آذربایجان" راهپیمایی شنبه در ارومیه را غیر‌قانونی اعلام کرد
آفتاب: از ارومیه خبر می‌رسد به دنبال دعوت‌های پیامکی از مردم ارومیه برای شرکت در راهپیمایی اعتراضی به عدم تصویب دو فوریت آبرسانی به دریاچه ارومیه در صحن مجلس شورای اسلامی، امام جمعه ارومیه حضور در این راهپیمایی را غیرقانونی اعلام کرد.
حجت الاسلام حسنی در خطبه‌های نماز جمعه ارومیه اظهار داشت: حرکات خودسرانه و بدون مجوز برای راهپیمایی روز شنبه، غیرقانونی بوده و محکوم است.
امام جمعه ارومیه اظهار داشت: در این فضای به وجود آمده عده‌ای قصد سوءاستفاده دارند و با دعوت مردم برای راهپیمایی می‌خواهند نظم جامعه را برهم بزنند.
وی گفت: این راهپیمایی برخلاف مصالح کشور است.
رادیو فردا: ماموران امنيتی و انتظامی تبريز عصر چهارشنبه ۲ شهريور با مراجعه به منزل پدری مصطفی عوض پور فعال مدنی آذربايجان که جلسه ای با فعالان آذربايجانی پيرامون خشک شدن درياچه اروميه در اين منزل ترتيب داده شده بود، حدود سی تن از شرکت کنندگان اين جلسه را دستگير و به مکان نا معلومی منتقل کردند.
به گفته مسئولان جمهوری اسلامی، آب درياچه اروميه در برخی نقاط آن تا ۱۰ کيلومتر پس روی کرده و با ادامه روند فعلی اين درياچه تا سه سال آينده خشک می‌شود
اين در حالی است که به گفته شماری از کارشناسان محيط زيست، يکی از دلايل بروز وضعيت بحرانی در درياچه اروميه، ساخت سدهای متعدد بر روی رودهايی است که به اين درياچه منتهی می‌شوند.
بر اساس برخی گزارش‌ها، تاکنون حدود ۳۵ سد در مسير اين رودها ساخته شده و ۱۰ سد ديگر نيز در دست ساخت است.

محمدباقر صدوق، معاون محيط طبيعی سازمان حفاظت محيط زيست نيز گفته است: «با خشک شدن درياچه اروميه زندگی شش ميليون نفر در منطقه به خطر می‌افتد و ريزگردهايی که اکنون از کشورهای همسايه می‌آيند و ايران را دچار بحران کرده اين بار به صورت ريزگرد نمک قسمت اعظمی از کشور ما را تحت تاثير قرار می‌دهد و زندگی را در اين نواحی نابود می‌کند.»
به گفته وی، «با خشک شدن درياچه اروميه بيش از ۱۰ ميليارد تن نمک به صورت گرد وغبار و طوفان بر سر مردم اين ناحيه می‌ريزد و اين بحران تنها گريبان آذربايجان را نمی گيرد، بلکه تمامی مناطق کشور را تحت تاثير خود قرار خواهد داد».
تظاهرات مسالمت آمیز مردم آذربایجان به خشونت کشیده شد خبرگزاری هرانا – با دخالت نیروهای انتظامی و امنیتی تظاهرات مسالمت آمیز مردم آذربایجان از سوی این نیرو‌ها به خشونت کشیده شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پلیس ضد شورش در شهر تبریز به صورت مستقیم به سمت مردم گاز اشک آور شلیک می‌کند به طوری که موجب زخمی شدن عده‌ای از تجمع کنندگان شده است.

نیروهای لباس شخصی نیز در اقدامی عجیب شیشه‌های مغازه‌ها و تلفن‌های عمومی در شهر تبریز را شکسته‌اند، اقدامی که بار‌ها در تظاهرات‌های مردمی در تهران نیز مشاهده شده است.
بر اساس گزارش شاهدان عینی درگیری‌ها در مقابل خانه مشروطه همچنان ادامه دارد و تجمع کنندگان شعار می‌دهند: «آذربایجان دور سس ور / اورمو گولونه نفس ور» (آذربایجان برخیز و فریاد کن / به دریاچه ارومیه نفس بده)، «اورمو گولو جان وریر مجلس اونون قتلینه فرمان وریر» (دریاچه ارومیه جان می‌دهد/مجلس فرمان قتل آن را می‌دهد) بر اثر این درگیری‌ها بسیاری از شهروندان مجروح شدند.
هم چنین درگیری‌ها در شهر ارومیه به بازار یکانیان، آغ داش و دروازه شاپور نیز کشیده شده است، بر اساس گزارشات شاهدان عینی تعداد مجروحین این درگیری نیز افزایش چشمگیری یافته است.
بر اساس گزارش گزارشگران هرانا، نیروهای امنیتی با یورش به بیمارستان مطهری قصد بازداشت مجروحین درگیری‌های خیابانی را دارند.

فیلم - تظاهرات در ارومیه برای نجات دریاچه ارومیه
فیلم - حرکت نیروهای ضد شورش به محل درگیری - خیابان امام - ارومیه - پنج شهریور ٩٠ - تجمع برای حفظ و احیا دریاچه ارومیه
فیلم - درگیری مردم با نیروهای ضد شورش در ارومیه
پی نوشت: احکام قضایی برای ۳۷ معترض به خشک شدن دریاچه ارومیه

جـــرس: به گزارش منابع حقوق بشری، ۳۷ مدافع دریاچه ارومیه در دادگاه انقلاب مجموعا به تحمل هجده سال و نیم سال حبس تعلیقی و ۱۱۱۰ ضربه شلاق محکوم شدند.
به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۲ خرداد حکم ۳۷ مدافع دریاچه اورمیه که به ریاست قاضی شکوه تازه مورد محاکمه قرار گرفته بودند ابلاغ گردید.
بر اساس گزارش های پیشین، تظاهرات معترضان به وضعیت دریاچه ارومیه در شهرهای ارومیه و تبریز در شهریور ماه سال گذشته با هجوم نیروهای امنیتی و انتظامی مواجه شده بود و نیروهای ضد شورش در هر دو شهر برای پراکنده‌کردن مردم از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرده‌اند.
این اعتراضات پس از آن شکل گرفت که فعالان آذربایجانی و محیط زیست در ایران از چندین روز پیش علاقمندان به سرنوشت دریاچه ارومیه را به تظاهرات در شهرهای ارومیه، تبریز و برخی دیگر از شهرهای ایران دعوت کرده بودند. زمان این تظاهرات ساعت ۵ بعد از ظهر روز شنبه ۱۲ شهریور (۳ سپتامبر) اعلام شده بود.
براساس حکم صادره فعالین مدنی و مدافعان دریاچه اورمیه که در شهریور ماه سال گذشته دستگیر گردیده بودند، مجموعا به هجده سال و نیم حبس و ۱۱۱۰ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر