۱۳۸۹ بهمن ۹, شنبه

مصر در چهارمین روز بحران؛ سرکوب مردم، قطع خطوط ارتباطی، حصر و بازداشت رهبران جنبش

شهر سوئز در شمال شرقی مصر سقوط کرد و به دست مردم افتاد جرس: علیرغم هشدارهای جدی حکومت مصر پیرامون تداوم اعتراضات خیابانی شهروندان و تهدید آنها به مجازات های سنگین، مردم معترض برای چهارمین روز پی در پی به خیابان ها ریختند و بنا به گزارش منابع خبری، یگانهای ضد شورش در شهرهای مختلف مصر با تظاهرکنندگانی که بعد از نماز جمعه به خیابان ها ریخته بودند درگیر شده و با شلیک گلوله های پلاستیکی، گاز اشک آور و استفاده از ماشین های آب پاش و زره پوش، به تظاهرکنندگان حمله کردند. در ادامه سرکوب اعتراضات مردمی در مصر، خبرگزاری ها از بازداشت جمع وسیعی از رهبران و فعالین مخالف حکومت و دولت مصر خبر داده و طبق گزارش های خبری شامگاه جمعه، همزمان با تشدید موج اعتراضات، مردم در شهر سوئز واقع در شمال شرقی مصر موفق شدند با بیرون راندن نیروهای امنیتی، کنترل این شهر را به دست گیرند.
رسانه های خبری، روز جمعه و بعد از قطع خطوط ارتباطی (موبایل و اینترنت) ابتدا گزارش داده بودند که نهادهای امنیتی، اجازه تردد آزادانه از محمد البرداعی (که دیشب به مصر بازگشت) و یکی دیگر از رهبران مخالفین در قاهره را سلب کرده اند. اما عصر جمعه خبرگزاری الجزیره و العربیه طی خبری فوری اعلام کردند که "البرادعی به همراه «اسامه الغزالی» رهبر حزب جبهه دموکراسی در طی تظاهرات امروز دستگیر شده اند."
تظاهرات اعتراضی، همچنان در پایتخت و دیگر شهرهای مصر همچنان ادامه دارد و منابع خبری اعلام کردند که برخی نیروهای امنیتی از حمله به سوی تظاهرکنندگان خودداری می کنند و برخی از آنها لباس خود را از تن خارج کرده و به صفوف تظاهرکنندگان پیوسته اند.
همچنین آمده است در پی تشدید حملات نیروهای امنیتی و کماندوهای ضد شورش حامیِ حکومت، فعالان و مردم از نیروهای ارتش درخواست کمک کرده اند.

خبرگزاری العربیه شامگاه جمعه گزارش داد که معترضان مصری در شهر قاهره به سوی کاخ ریاست جمهوری این کشور به حرکت در آمده و در تلاشند آن را به محاصره خود در آوردند. همچینن برخی از گزارش ها حاکی از آن است که شماری از نیروهای پلیس مصر با در آوردن لباس های نظامی خود به صف معترضان پیوستند و واحدهایی از پلیس نیز از درگیری با مردم سر باز زده اند.
قیام ها و اعتراضات مردم کشورهای عربی به وضعیت بد اقتصادی و بیکاری و تورم و همچنین حاکمیت استبدادی، طی هفته های اخیر از تونس آغاز گشت، و با پیروزی انقلاب مردم و سقوط و فرار رئیس جمهور مستبد آن کشور، موج اعتراضات به کشورهای دیگری همچون الجزاریر، مصر، یمن و اردن نیز سرایت کرد و منابع خبری مستقل، روز جمعه از تداوم اعتراضات در یمن و اردن خبر داده و گزارش هایی از تداوم بحران در آن مناطق مخابره کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر