۱۳۸۹ دی ۲۶, یکشنبه

تیر خلاص به تالاب گندمان!

از تارنمای هومان خاکپور
تالاب گندمان در بام ایران؛ یکی از ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری در ایران است که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن – ۱۳۵۲» به ثبت رسیدهاست. این تالاب که به عنوان زیستگاهی با ارزش در میان ۱۰۵ زیستگاه مهم پرندگان در ایران شناسایی شده است، در شمار زیباترین تالاب های کشور و مهمترین کانون های گردشگری چهارمحال بختیاری قرار داشته و زیستگاهی منحصربفرد برای زمستان گذرانی و تخمگذاری پرندگان مهاجر و اسکان دائم پرندگان بومی محسوب شده که قریب به ۱۵ گونه پرنده بومی و قریب به ۳۰ گونه پرنده مهاجر نواحی سردسیر شمالی با جمعیت های زیاد، انواع مارها و قورباغه ها و لاک پشت ها و پستانداران و ماهی ها را در خود جای داده است.
ظاهرا” بخت با تالاب گندمان یار نبوده و به جای پیگیری تأمین حق آبه آن از سد احداث شده بر تالاب چغاخور، می خواهند بر روی رودخانه آقبلاغ به عنوان مهمترین منبع آب ورودی آن، سدی خاکی با ارتفاع ۴۰ متر با هدف تامین آب کشاورزی احداث کنند و برای همیشه تالاب گندمان را به تاریخ بسپارند.
کل مطلب را در اینجا بخوانید

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیروس زارع از اعضای تشكل مردم نهاد احیا كننده تالاب "كمجان" می گوید: دست های پنهانی علیه احیاكنندگان تالاب وارد عمل شده اند و جای سوال دارد كه چرا احیاء یك تالاب این همه مخالف دارد.
او ادامه می دهد: سازمان آب قصد دارد به هر قیمتی كه شده است جلو احیاء تالاب را بگیرد. به این صورت كه حتی همه مردم محلی را جمع كرده و سعی كردند افكار عمومی را نسبت به احیاء تالاب بدگمان كنند.
زارع افزود: حتی صورت جلسه ای را هم به این مضمون تهیه كرده بودند كه تالاب ما سالهاست خشك شده و ما تالاب نمی خواهیم و سعی در جمع كردن امضاء از مردم محلی هم داشتند كه با تمام تلاش خود تنها ۵ تا ۶ نفر این صورت جلسه را امضا كردند.او تاكید كرد: این اتفاق نشان می دهد كه سازمان آب شمشیر را از رو بسته است و مقابل ما ایستاده است. حتی شبانه آب بندهایی كه توسط مردم محلی برای جمع كردن آب در قسمت تالاب روی زهكش ها احداث شده بود، تخریب شد.
او ادامه داد: اقدامات ما برای احیای تالاب مؤثر بود البته این اقدامات در تابستان به علت كم بودن آب نمود نداشت اما با جریان یافتن زه آب های پائیزی، تالاب آرام آرام داشت جان می گرفت كه این آب بند های تخریب شده و حداقل آبی هم كه در تالاب ذخیره شده بود از دست رفت.

دست های پنهان؟!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر