۱۳۸۹ بهمن ۷, پنجشنبه

جراحی زیبایی ماهی چیست؟

هزاران دلیل دارم که باعث شود روز بروز بیشتر از آدمیزاد متنفر شوم! این هم جواب کسانی که خودشان کنار گود می نشینند و میگویند: لنگش کن! و وقتی دوستداران حیوانات و طرفداران حقوق حیوانات از بیرحمی هایی که انسانها به حیوانات روا میدارند، حرفی میزنند، فریاد اعتراض آمیزشان بلند میشود که وقتی روزانه این همه انسان کشته میشود، شما دلتان برای حیوانات میسوزد؟ آره! نه فقط دلم برای حیوانات بیشتر میسوزد بلکه اگر آدم های بیرحم و سنگدلی که مدام در حال کشتن و شکنجه کردن حیوانات هستند، شرشان از این دنیا کم شود خوشحال هم میشوم! حرفی بود؟!
مطلب دردناک زیر از وبلاگ گیاهخوارشو است
جراحی زیبایی ماهی دستکاری ظاهری ماهی با وسایلی مانند قیچی، سرنگ، رنگ، داروها، تتو (خالکوبی) و... است که هدف آن نجات یا حفظ جان جاندار نمی‌باشد.
جراحی زیبایی ماهی، شامل شیوه‌هایی مانند رنگرزی، تراشیدن، قطع عضو و... می‌باشد که از نظر اخلاقی غیرقابل قبول و بی‌اساس است حتی اگر منجر به زیباتر شدن ماهی گردد.
چرا عمل جراحی زیبایی غیراخلاقی است؟
مطالعات نشان می‌دهد که ماهی‌ای که تحت عمل جراحی آرایشی قرار گرفته دچار کاهش مقاومت در برابر عفونت می‌گردد و همچنین بیماری کلیوی ناشی از تزریق مواد مصنوعی به بدن باعث مرگ و میر تعداد زیادی از این ماهی‌ها می‌شود.
برای انجام عمل زیبایی لازم است که بخشی از موکوس روی فلس و پوست ماهی حذف شود که به عنوان اولین سد دفاعی بدن ماهی در برابر عوامل بیماریزای باکتریایی و قارچ مطرح است. این لایه مخاطی دارای خاصیت ضد باکتری بوده و همچنین به تنظیم اسمزی کمک می‌کند. برداشتن و از بین بردن این لایه کمترین ضرری است که به ماهی‌های رنگ شده وارد می‌شود.
قطع عضو جاندار زنده به بهانه زیبایی کاری غیراخلاقی است. برای اینکه بتوانید تصور کنید که چه برسر ماهی می‌آید خود را در اندازه ماهی کوچکی تصور کنید که ٣ عدد از آنها در کف دستان شما جا می‌شوند.
اگر این تناسب را نسبت به خودتان تجسم کنید می‌بینید که یک قیچی که چند برابر از طول بدنتان بزرگ تر است دست شما را قطع کند و یا سرنگی که به اندازه یک لوله است مواد مصنوعی وارد بدنتان کند.
برای تتو ماهی‌ های زینتی لازم است که سوزن دستگاه سه میلیمتر از زیر فلس به صورت مورب وارد پوست این حیوان کوچک شود. این عمل برای ماهی بسیار استرس‌زا و کشنده می‌باشد.به این علت است که رنگ آمیزی ماهیان زینتی باعث مرگ و میر بسیاری از این ماهی‌ها می‌گردد.
حتی اگر این ماهی‌های کوچک زنده بمانند بعد از بیهوشی دچار درد شدید و استرس می‌شوند. شواهد علمی نشان می‌دهد که ماهی‌ها به علت وجود سیستم عصبی قادر به درک احساس درد می‌باشند و هیچ مطالعه‌ای نتوانسته ثابت کند که آنها کمتر از انسانها درد را احساس می‌کنند.
می‌دانید رنگ آمیزی و آرایش ماهی های زینتی مثل چیست؟
مثل این است که شخصی شما را بیهوش کند. بعد با خود فکر کند که اگر شما رنگارنگ باشید زیباتر می‌شوید و بعد نصف بیشتر بدن شما را خالکوبی کند. و بعد او تصمیم بگیرد که دست راست شما را برای زیبایی کوتاه کند. و با یک قیچی بزرگ باغ بانی دست شما را هرس! کند.
سپس شما کم کم به هوش بیایید!
روش‌های جراحی زیبایی ماهیهمه روشهای رنگ آمیزی ماهی بصورت موقت می‌باشد و از چند هفته تا چند (٩-٦) ماه (بسته به نوع رنگ و روش انجام آن) در بدن ماهی باقی می‌ماند و بعد از گذشت زمان از بدن ماهی خارج می‌شود. بطوری که مدفوع ماهی و یا حتی آب ماهی رنگ می‌گیرد که نشانه دفع رنگ از بدن ماهی می‌باشد.رنگرزی تزریقیرنگرزی (رنگ آمیزی مصنوعی ماهی) شامل تزریق رنگ به ورید یا عضله ماهی توسط سرنگ است. این سرنگ در مقیاس انسان برابر است با سرنگی به کلفتی قطر دو مداد که رنگ را به بدن تزریق می‌کند.
رنگ مصنوعی از طریق خون حیوان به تمامی نقاط بدن پخش می‌شود و رنگ بدن ماهی را تغییر می‌دهد.

خالکوبی
با استفاده از دستگاه خالکوبی رنگ به زیر پوست ماهی فرستاده می‌شود. این روش در ماهی بسیار سخت و خطرناک است چرا که باید زیر فلس ماهی خالکوبی شود و هر حرکت اشتباهی می‌تواند فلس بدن ماهی را از آن جدا کند که خود عامل خونریزی و عفونت خواهد شد.

فرو بردنیکی دیگر از روشهای رنگ کردن ماهی فرو بردن آن در مواد رنگی شیمیای است. رنگهای شیمیایی از طریق آبشش‌ها و احتمالا معده ماهی جذب بدن می‌شوند و روی پوست ماهی تاثیر می‌گذارد. این عمل روی تنفس و سیستم ایمنی ماهی اثر منفی می‌گذارد.
خراش دادنخراش دادن در واقع یکی از روشهای کمتر شناخته شده در عمل جراحی زیبایی ماهی است. باله (یا بدن) قربانی (شاید این کلمه مناسب‌تر باشد!) توسط یک وسیله سخت و تیز خراش و تغییر شکل داده می‌شود.
دو هفته زمان لازم است تا ماهی بعد از این عمل بهبود حاصل کند.

قطع عضویکی از غیرانسانی‌ترین و بدترین روشهای عمل جراحی زیبایی ماهی قطع عضو است. در این روش با استفاده از قیچی باله‌های ماهی را قطع کرده و به شکل دلخواه در می‌آورند. قطع باله دمی حیوان بطور کامل یکی از معمول‌ترین انواع آن است. که باعث می‌شود ماهی شکلی شبیه به قلب (نمادی از عشق) پیدا کند. باله دمی حیوان یکی از مهم‌ترین اعضا ماهی برای حرکت در آب و حفظ تعادل می‌باشد.
فلج کردن یا ناقص کردن موجود زنده به بهانه زیبایی یکی از غیراخلاقی ترین بلاهایی است که بشر بر سر حیوانات می‌آورد.

رنگدانه‌های خوراکی‌یکی دیگر از روشهای رنگ کردن ماهی استفاده از رنگدانه‌های خوراکی (مصنوعی و طبیعی) می‌باشد. رنگدانه‌های خوراکی را به رژیم غذایی ماهی اضافه می‌کنند که به تدریج باعث تغییر رنگ بدن ماهی می‌گردد. هرچند این روش کمتر از روشهای قبلی برای ماهی خطرناک است اما به علت اینکه مواد غیرحیاتی مصنوعی و غیرطبیعی را از طریق غذا وارد بدن ماهی می‌کنند توجیه اخلاقی ندارد.
با حساس تر شدن مردم نسبت به عدم خرید ماهی‌های رنگ شده، بسیاری از فروشندگان ماهی‌های زینتی، ماهی‌های رنگ شده توسط روش تزریق یا فرو بردن را به اسم روش خوراکی به مشتریان می‌فروشند.
روش ژنتیکی‌اصلاحات ژنتیکی یکی دیگر از روشهای تغییر شکل ظاهری ماهی های زینتی است. در این روش با استفاده از تغییرات ژنها نسلهایی از ماهی تولید می‌گردند که رنگهای متفاوتی با شکلهای طبیعی تر خود دارند. بسیاری از ماهی های زینتی در واقع انواع اصلاح نژاد شده یا تغییر شکل یافته ای از اجداد طبیعی خود هستند.ماهی‌های آرایش شده، رنگ شده و تغییر شکل یافته به ابزاری برای کسب درآمد عده‌ای سودجو که به هیچ عنوان به طبیعت و اخلاق احترام نمی‌گذارند و هدفی جز تجارت و کسب سود ندارند تبدیل شده‌اند. آنها بخاطر اینکه قدرت دفاع کردن از خودشان را ندارند مورد شکنجه انسانهای ظالم و زورگو قرار گرفته‌اند.وقتی مردم از فروشندگان و تولید کنندگان نخرند، عمل زشت آنها پایان می‌یابد.وقتی تقاضا نباشد، تولید متوقف خواهد شد.و رنج پایان می‌پذیرد.
پس ماهی‌های زینتی رنگ آمیزی شده نخرید...
از این تجارت کثیف و غیراخلاقی حمایت نکنید...
خود قضاوت کنید، کدام زیباست؟
شاهکار مادر طبیعت یا کثافت کاری های آدمیزاد!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر